De korte broek wordt alweer ingeruild!

Het is alweer herfst en de dagen worden korter. De korte broek wordt alweer langzamerhand ingeruild voor een lange tight. Nog wel die dunne tight want die dikkere daar willen we toch echt nog niet aan hoor. De lampjes en hesje horen alweer tot de standaard uitrusting van iedere hardloper en dan bedenk ik me ineens dat we nog maar 3,5 maand voor de Two Rivers Marathon zitten.

Gelukkig is de animo weer groot voor deze mooie wintermarathon. Ook onder de lopers uit mijn eigen loopgroep van Oss-Volo uit Den Bosch heb ik alweer de nodige trainingsschema’s gemaakt om deze vaak koude marathon te gaan volbrengen.

Het weer
Wat maakt het trainen voor deze wintermarathon nou zo anders? Nou eigenlijk is het verschil een graad of 15… Dus het trainen in de koude periode is zeker al een voordeel om zo te wennen aan de lagere temperaturen. Dus bij kou of wind ga gewoon lekker lopen! De kans is groot dat de weersomstandigheden op de grote dag koud en winderig zijn, is zeer groot. Dan kun je alvast even aan wennen aan deze omstandigheden ☺

Laagjes kleding
De meeste van ons weten wel dat je bij lagere temperaturen beter meerdere laagjes kleding aan kunt doen dan een dikke trui. Een jasje om de wind tegen te houden maakt je outfit helemaal compleet om goed voorbereid aan de startte verschijnen. Maar vergeet niet dat je ook tijdens het lopen in koudere omstandigheden voldoende moet blijven drinken en zeker ook voldoende eten. Ga dan ook op onderzoek uit en ga experimenteren met wat voor eten jij kunt verdragen tijdens het lopen. Velen kunnen wel een gelletje vinden dat enigszins lekker is (laat het me even weten als je een super lekkere gel vindt…) maar ook hoor ik van lopers dat ze als een speer gaan op bananen of voedingsrepen. Er is geen goed of slecht, jij bepaalt wat je het beste kunt verdragen.

Marathonschema
De meeste schema’s voor een marathon beginnen 12 weken voor het evenement. Maar je kunt nu ook al beginnen met je wekelijkse duurloop langer te maken. Let er dan op dat je ook deze duurlopen nog wat rustiger loopt dan je gewend bent. Je kunt stellen hoe langzamer hoe beter. Als stelregel kun je hanteren dat je 1 minuut langzaam per kilometer traint tijdens je lange duurlopen dan dat je loop tijdens de Two Rivers Marathon. Dus loop je tijdens de Two Rivers 3.45 uur (5.20 min. per kilometer) dan loop je tijdens de trainingen 6.20 per kilometer.

En dan start je schema. Je bent net lekker bezig en die komt daar die vervelende griep net bij jou opzetten. Stop met trainen of maak de trainingen minder van zwaarte. Het belangrijkste is dat je zo snel mogelijk weer van die vervelende griep af bent. Geloof me, een paar dagen niet trainen gooit echt geen roet in het eten wat betreft je deelname aan de Two Rivers Marathon.

Parcoursverkenning
En om de voorpret nog verder te vergroten gaan we de komende tijd een aantal leuke parcoursverkenningen organiseren. We lopen een stuk van het parcours, we wisselen ervaringen uit en je kunt persoonlijk kennis maken met de organisatoren en uiteraard met mij ☺.

Zet alvast in je agenda, zondagochtend 25 november: de eerste parcoursverkenning. Deze staat open voor zowel deelnemers aan de individuele als de duo-marathon. We gaan in een “vogeltjeskijk tempo” lekker een stukje lopen en genieten van de mooie verhalen en de mooie uitzichten. Dus iedereen kan aansluiten! We lopen een kortere en een langere afstand.

Binnenkort meer over deze parcoursverkenning!

Veel plezier met de trainingen, geniet van de voorbereidingen en graag tot zondag 10 februari en wellicht al tot 25 november!